Andreas Thorsheim


Opera

Andreas Thorsheim er produktdirektør i Opera, med ansvar for produkter som brukes av over 350 millioner mennesker. Han går gjennom hvilke nye teknologier som er på vei inn i markedet, og hvordan de påvirker medieselskapenes evne til å få ut innholdet sitt og tjene penger.

Andreas har i år ledet lanseringen av Operas nye mobile nettleser, som har rukket å bli en av verdens mest nedlastede apper i 2015. Han har tidligere hatt en rekke ledende stillinger i Schibsted-konsernet, blant annet som adm. direktør for Bergens Tidende, konserndirektør for konsumentprodukter og finansdirektør i Schibsted Norge.

Hør Andreas Thorsheim på PRESS

01. des.

Akselerering, aggregering, annonseblokkering og anonymisering

Dette er frontlinjene der mediene møter teknologiselskapene i 2016. Alle teknologiselskapene har raskere levering av innhold på kjøreplanen for 2016: I Google heter prosjektet AMP og i Facebook er det FB Light og FB Instant Articles. Samtidig åpner Apple opp for annonseblokkering, og en hel tech-bransje fra teleoperatører via nettlesere til apper kaster seg på.

Hvem som får rollen som aggregator skal også avgjøres i 2016 - de selvstendige aggregatorappene som Omni, Circa og Flipboard vokser ikke lenger, mens de californiske tech-selskapene, fra Snapchat til Twitter, bygger nye tjenester for å oppdage innhold. Blir det plass til nettavisforsider i det hele tatt, eller må hver artikkel leve sitt eget liv? Og oppå alle disse utfordringene kommer en ny trend - anonymisering - der brukerens data maskeres for mediehuset. Dermed kan mediene også miste eierskapet til sine brukerdata.

Andreas går gjennom hvilke nye teknologier som er på vei inn i markedet, og hvordan de påvirker medieselskapenes evne til å få ut innholdet sitt og tjene penger.